Αθήνα, 26/04/2020

Δελτίο Τύπου

To  Υπουργείο Παιδείας εν μέσω πανδημίας και περιοριστικών μέτρων μετακίνησης, αποφάσισε Τετάρτη του Πάσχα (22/04/2020) να καταθέσει για ηλεκτρονική διαβούλευση πολυνομοσχέδιο για τη Παιδεία που περιλαμβάνει σαρωτικές αλλαγές σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Κύριοι άξονες οι αλλαγές στην κατανομή των ωρών διδασκαλίας, μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα, αλλαγές προγραμμάτων σε δημοτικό-γυμνάσιο-λύκειο, καθιέρωση ελάχιστου αριθμού 20 μαθητών ανά τάξη στα 7θεσια και άνω, βάση του 10 προαγωγής σε όλες τις τάξεις, αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων, τράπεζα θεμάτων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, εισαγωγή του «κόντρα μαθήματος» σε κάθε ομάδα προσανατολισμού που γίνονται 3, ποινή αναπληρωτών για μη ανάληψη υπηρεσίας, αξιολόγηση σχολικής μονάδας, θεσμοθέτηση με Π.Δ. της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, αύξηση του αριθμού των προτύπων, μείωση εισακτέων και μεταγραφών στα ΑΕΙ, ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων με δίδακτρα, εκλογή πρυτάνεων κλπ.

Πρόκειται για μια απαράδεκτη και καταδικαστέα ενέργεια της Πολιτικής Ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. στη πιο δύσκολη συγκυρία απέναντι στους χιλιάδες εκπαιδευτικούς, που εδώ και εβδομάδες, κάτω από πρωτόγνωρες και εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες, επιχειρούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μαθητών.

Αποτελεί απαράδεκτη ενέργεια γιατί αξιοποιούνται αυτές οι συνθήκες ως ευκαιρία για να ψηφιστεί άρον άρον το σύνολο των εκπαιδευτικών διατάξεων, κατά το διάστημα όπου σχολεία και Πανεπιστήμια είναι κλειστά και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (μαθητικό – φοιτητικό – γονεϊκό κίνημα, εκπαιδευτικοί) υπόκεινται σε περιορισμούς λόγω της πανδημίας, πιστεύοντας με αυτόν τον τρόπο πως θα κάμψει τις γενικευμένες αντιδράσεις που θα προκαλέσουν τα μέτρα.

Αποτελεί απαράδεκτη ενέργεια γιατί αγνοεί και καταργεί το δημοκρατικό κεκτημένο δεκαετιών, όπου τα νομοσχέδια πριν κατατεθούν στη Βουλή απαιτούν έναν ευρύ διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους θεσμικούς φορείς και αποδέκτες. Αντί αυτού, προτείνεται ένας «διάλογος» μέσω ηλεκτρονικής διαβούλευσης καθαρά προσχηματικός, που φαντάζει εμπαικτικός αφού είναι ήδη γνωστό ότι το νομοσχέδιο έχει εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο και περιμένει την τυπική ψήφιση.

Σε ό,τι αφορά στη ξενόγλωσση εκπαίδευση, η δήλωση της Υπουργού για ενίσχυση των ξένων γλωσσών δημιούργησε προσδοκίες για έναν σχεδιασμό και προγραμματισμό που θα καλύπτει τις πολύπλευρες ανάγκες των μαθητών τόσο σε επίπεδο γλωσσομάθειας όσο και σε επίπεδο πιστοποίησης όπως απαιτεί το σύγχρονο περιβάλλον πολυγλωσσίας, όπου οι απόφοιτοι του δημόσιου σχολείου θα μπορούν να καλύπτουν την ικανοποιητική γνώση τουλάχιστον δύο ξένων γλωσσών. Αντίθετα, διαπιστώνουμε ότι αυξήθηκαν απλά οι ώρες μόνο της Αγγλικής Γλώσσας (η οποία ξεκινά πιλοτικά και στα Νηπιαγωγεία) και δεν υπάρχει καμία μεταβολή για τη γαλλική γλώσσα ενώ δημιουργείται ένα ασαφές τοπίο για τη βαθμίδα του Λυκείου. Ταυτόχρονα η αύξηση του αριθμού μαθητών δημοτικών σχολείων ανά τάξη (24 +10%), ο καθορισμός κατώτερου αριθμού μαθητών (20 μαθητών ανά τάξη στα 7θεσια και άνω) θα επιφέρουν συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων με αποτέλεσμα την επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ05 στη Πρωτοβάθμια καθώς και τη μείωση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών του κλάδου.

Καλούμε την ηγεσία του Υπουργείου να αποσύρει το νομοσχέδιο και δηλώνουμε, σε όλους τους τόνους, ότι θα υπερασπιστούμε τις βασικές αρχές της δημοκρατίας με κάθε τρόπο και μέσο και, εφόσον επιμείνει στις απαράδεκτες αυτές μεθόδους, η αντίδρασή μας θα είναι καθολική.

Για το Δ.Σ.

                          Η Πρόεδρος                                                                       Η Γενική Γραμματέας
               Κωνσταντίνα (Νάντια) Πλιάκα                                                 Γενοβέφα (Φούλη) Καλόξυλου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ