Αθήνα, 18/05/2020

Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι παράσταση!

Για δεύτερη φορά την Παρασκευή 8 Μαΐου, το Υπουργείο Παιδείας προσπαθώντας να απαντήσει στο «πως θα παρακολουθούν την επανέναρξη των μαθημάτων όσοι μαθητές δεν θα επιστρέψουν στις τάξεις», καταθέτει τροπολογία για τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος, σε άσχετο νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, χωρίς να την περάσει από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, την Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής που εισηγείται για την συνταγματικότητα ή μη των διατάξεων και, φυσικά, χωρίς την παραμικρή θεσμική διαβούλευση, όπως, εξάλλου, μας έχει συνηθίσει το τελευταίο διάστημα. Βασικό επιχείρημα υπεράσπισης της τροπολογίας ήταν ότι έχει υπάρξει διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και εξασφάλιση έγκρισης για την εφαρμογή της. Μετά την ψήφιση της τροπολογίας, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Σ. Πέτσας, διαβεβαίωνε τους δημοσιογράφους (11/5) ότι έχει γίνει διαβούλευση και υπάρχει έγγραφη έγκριση της Α.Π.Δ.Π.Χ. Λίγες ημέρες αργότερα αποκαλύφθηκε από την εν λόγω αρχή, ότι καμία έγγραφη έγκριση δεν έχει δοθεί στο Υπουργείο Παιδείας για το ζήτημα, μόνο κατεύθυνση για να υπάρξει μελέτη εκτίμησης αντίκτυπου και αυτή να αποτελέσει προϋπόθεση για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης την οποία η Α.Π.Δ.Π.Χ. θα ελέγξει είτε αυτεπάγγελτα είτε μετά από προσφυγή.

Παρά τη γενική κατακραυγή και τις κινητοποιήσεις, εκπαιδευτικών, συλλόγων γονέων και μαθητών, η Υπουργός προχώρησε και στην έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης αριθμ. 57233/Υ1/15-5-2020 και στην εφαρμογή της «όλως εξαιρετικά και μέχρι τη λήξη του τρέχοντος διδακτικού έτους 2019 – 2020».

Αναλυτικά, η Υ.Α. προβλέπει:

– Τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω διαδικτύου για τα σχολεία που είναι ανοιχτά: «Για τις σχολικές μονάδες, οι οποίες δεν τελούν υπό καθεστώς προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας λόγω του COVID-19 […] παρέχεται ταυτόχρονη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, δηλαδή ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές/-τριες οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε μαθητές/-τριες οι οποίοι δεν δύνανται να παρακολουθήσουν με φυσική παρουσία την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη από COVID – 19».

– Τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τα σχολεία που παραμένουν κλειστά: «Για τις σχολικές μονάδες οι οποίες τελούν σε καθεστώς προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας, ως μέτρο για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID – 19, και για όσο χρονικό διάστημα παραμένουν σε αυτό το καθεστώς, σύμφωνα με το πρόγραμμα που καθορίζεται από τον/την Διευθυντή/-ντρια σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, με ανάλογη τήρηση των μέχρι σήμερα ισχυουσών οδηγιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων». Για την περίπτωση αυτή, η Υ.Α. αναπαράγει τις έως τώρα οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας.

Η σχολική τάξη δεν είναι παράσταση!

Η εκπαιδευτική κοινότητα (εκπαιδευτικοί σύλλογοι, μέλη παιδαγωγικών τμημάτων, σύλλογοι γονέων) στάθηκε από την αρχή κριτικά απέναντι στη τροπολογία και την υπουργική απόφαση γιατί η ταυτόχρονη μετάδοση της διδασκαλίας προδίδει την παιδαγωγική σχέση και την παιδαγωγική εμπιστοσύνη εκπαιδευτικού και μαθητών και υπονομεύει τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία. Εισάγει βίαια ένα τρίτο και ανεξέλεγκτο παράγοντα στην τάξη ο οποίος απρόσωπα, μπορεί να αξιοποιήσει τη φωνή, την εικόνα, το λάθος, την αστοχία, το παιχνίδισμα, το αστείο, τον τσακωμό, ο,τιδήποτε κάνουν οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί για τους δικούς τους σκοπούς. Φαίνεται να μην γίνεται κατανοητό ότι το σχολικό μάθημα δεν είναι ακαδημαϊκή διάλεξη. Το σχολικό μάθημα δεν παράγεται από μια επιστημονική αυθεντία, αλλά από όλη την τάξη, από όλα τα παιδιά. Ο αυθορμητισμός είναι βασικό στοιχείο της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον δάσκαλο και τους μαθητές του. Η παρουσία της κάμερας θα εξαλείψει κάθε τέτοια προσπάθεια και θα οδηγήσει εκπαιδευτικούς και μαθητές στην αυτολογοκρισία.

Μόλις δύο ημέρες πριν ακούσαμε από κυβερνητικά χείλη ότι οι κάμερες θα μεταδίδουν τη παράδοση και όχι την εξέταση των μαθητών, οδηγώντας μας στη σκέψη ότι η απόσταση των Υπουργικών γραφείων από τη σύγχρονη τάξη παιδαγωγικά και διδακτικά είναι τεράστια. Είναι μια απόσταση που η άγνοια της πραγματικότητας την καθιστά τουλάχιστον αναχρονιστική και παρωχημένη.

Όλο αυτό το δύσκολο διάστημα που διανύουμε ως εκπαιδευτικοί  από τη πλευρά μας κάνουμε ότι μπορούμε σε πολύ δύσκολες συνθήκες, προκειμένου να σταθούμε δίπλα στους μαθητές μας, να ανταποκριθούμε στην ανάγκη επαφής, συνεργασίας και βοήθειας που έχουν ανάγκη ανταποκρινόμαστε με όσα μέσα και δυνατότητες διαθέτουμε, κάνοντας ακόμη και σημαντικές προσωπικές υπερβάσεις. Δεν θα επιτρέψουμε όμως να ευτελιστεί η σχολική διαδικασία. Δεν θα επιτρέψουμε να εκτεθούν εκπαιδευτικοί και μαθητές στο κίνδυνο της κακόβουλης κριτικής και διαπόμπευσης.

Έχουμε πολλές φορές αναφέρει την πρόθεση και προσπάθεια που έχει καταβάλει ο Σύνδεσμος μας για επικοινωνία με παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας ώστε να τεθούν οι άξονες και τα διαχρονικά ζητήματα που ταλανίζουν και συστηματικά υποβαθμίζουν τη διδασκαλία της Γαλλικής Γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Αντί λοιπόν για έναν ευρύ και διεξοδικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, το Υπουργείο επέλεξε την κατάθεση ενός νομοσχεδίου με προσχηματικό διάλογο μέσω διαβούλευσης, που εντείνει ακόμη περισσότερο τις δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν στη διδασκαλία του μαθήματος της β´ ξένης γλώσσας.

Σημερινά δημοσιεύματα αναφέρουν για υποχώρηση του Υπουργείου με αφαίρεση από το πολυνομοσχέδιο μέρους επίμαχων διατάξεων (αύξηση μαθητών ανά τάξη, ηλικιακό όριο για εγγραφή στα ΕΠΑΛ). Αυτή η πρώτη υποχώρηση δείχνει ότι με αγώνες ακυρώνουμε τα σχέδια που γίνονται για εμάς χωρίς εμάς. Συνεχίζουμε.

-Απαιτούμε άμεση απόσυρση συνολικά της τροπολογίας και της Υ.Α.

-Απαιτούμε την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου και την έναρξη ουσιαστικού διαλόγου.

-Συμμετέχουμε στο συλλαλητήριο της Τετάρτης 13 Μαΐου, ώρα 13.00 στα Προπύλαια μαζί με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ), εκπαιδευτικούς συλλόγους, συλλόγους γονέων και κηδεμόνων.

Για το Δ.Σ.

      ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ